طلاء
أسطح المنازل باللون الأبيض يسهم في الحد من ظاهرة الاحتباس الحراري
كشفت دراسة علمية أجرتها جامعة
كالفورنيا، عن أن طلاء أسطح المنازل باللون الأبيض يسهم في الحد من ظاهرة
الاحتباس الحراري، حيث يعمل السطح الأبيض على عكس مقادير كبيرة من أشعة
الشمس مما يوفر تبريدا طبيعيا للمنازل والمنشآت.
ويعد هذا الحل، من احد
الإجراءات البسيطة التي ينبغي إتباعها، وهو إجراء لجأ إليه الإنسان منذ
عصور قديمة.
وذكرت الدراسة أن طلاء اللون
الأبيض على أسطح المنازل قادر على خفض استهلاك مكيفات الهواء بنسبة 20 في
المائة، كما لفتت إلى أن نشر الطلاء الأبيض في المنازل والأرصفة المفتوحة
حول العالم قد يؤدي لخفض انبعاثات الغازات المسببة للاحتباس الحراري بـ44
مليار طن متري، ويساعد على التحكم بنسب ثاني أكسيد الكربون.
الدراسة التي أعدها الدكتور
هاشم أكبري، بمساعدة سورابي مينون، بمساعدة مفوض الطاقة في كاليفورنيا، أرت
روزنفيلد، ستنشر في مجلة "التغييرات المناخية" جزمت أن اعتماد اللون
الأبيض لأسطح المنازل سيلغي تأثيرات زيادة غاز الكربون للسنوات الـ11
الماضية.
وأضافت الدراسة أن هذه الكميات
من الغازات يمكن أن تباع لاحقاً وفق نظام حصص التلوث المعتمد عالمياً،
بحيث تبلغ قيمتها 1.1 ترليون دولار، وفقاً لما نقلته مجلة "فورتشن."
ولفتت الدراسة إلى أن اعتماد
الأسطح البيضاء يمكن أن يتحول إلى مبادرة عالمية دون مصاعب، إلا أن اعتماده
لا يحتاج إلى الكثير من التنازلات بين الدول بما يمكن أن يعقد المفاوضات.
يذكر أن أسلوب الاعتماد على
الأسطح المطلية بالأبيض للتبريد منتشر بشدة في مناطق مثل حوض البحر الأبيض
المتوسط منذ آلاف الأعوام.
لمزيد من التفاصيل يرجى
الاطلاع على المقال التالي والذي يتناول فوائد طلاء اسطح المنازل باللون
الأبيض
Paint your
roof white, save the planet
According to a new study by Lawrence
Berkeley Laboratory scientists, there's an astonishingly low-tech
solution that may help to cool the planet and reverse global warming.
Paint your roof white.
Everyone knows that white colors on
T-shirts or cars are much cooler than darker ones. Black cars are the
hottest on hot days because the color absorbs the heat. White, on the
other hand, reflects the heat, cooling down the person, the car or, in
this case, the building.
Hashem Akbari, a physicist at the
Lawrence Berkeley lab, just released a study showing that the average
American 1,000-square-foot white roof could offset 10 metric tons of
carbon dioxide.
According to his data, roofs
constitute 20 to 25 percent of urban surfaces, while pavement is about
40 percent. Therefore, if all of those surfaces were switched to a
reflective material (or color) in the 100 largest urban areas in
America, his calculations show, this would offset 44 metric gigatons of
carbon dioxide. That's more than all countries emit in a single year.
Further, that's worth about $1.1 trillion at current carbon trading
rates.
According to LBNL's press release:
This 44 Gt
CO2 offset is more than one year’s worth of the 2025 projected
world-wide emission of 37 Gt of CO2. Furthermore, assuming a plausible
growth rate of 1.5% in the world’s CO2-equivalent emission rate, the 44
Gt CO2-equivalent offset potential for cool roofs and cool pavements
would counteract the effect of the growth in CO2-equivalent emission
rates for 11 years.
Obviously, this is a rather large
undertaking, but legislation requiring white on the roofs of buildings
is one easy way to make sure that these effects are felt. As the Los
Angeles Times reports, flat commercial buildings in California must have
white roofs -- a rule that's been around since 2005. However, a new
state law says sloped roofs on residential and commercial structures
when constructed new or being retrofitted must have reflective coloring.
This new rule takes effect in July 2009.
Unfortunately
there's no law (yet) in California that requires reflective surfaces on
city streets or sidewalks.
(Via FP Passport)